Monday, February 16, 2015

Terlewat Pun Ada Ibroh :)

Bismillah.

Alkisahnya. Hari ni tercatat dalam kepala, "Rehearsal Haflah Khirij ML (baca: Markaz Lughah). "Fissa'ah thaniata 'asyar yaum ithnain. IAllah fi ihdal qo'ah fi mabna muslim. Masyi?", kata mudir ML, Dr. Kamal waktu ijtima' haritu.

Kebetulan hari ni aku ada kelas pukul 11 sampai 12.30pm.
"Alamak, macam mana ni? Nak pegi kelas ke nak skip?"
Dr. Kamal dah pesan, siapa-siapa pun yang ada muhadhoroh pukul 12 tu, skip. Nanti ML keluarkan surat bagi pada lecturer.
"Ok cun, skip jelah."
Tapi kawan aku semangat pulak nak pegi kelas. Dia ajak aku pegi je kelas dulu. Pukul 12 minta izin Dr nak keluar. So aku dengan hati yang separuh rela separuh berat ni pun ikut dia pegi kelas.
Dr masuk dan muhadhoroh berjalan seperti biasa.
Aku pulak sikit-sikit tengok jam.
11.15.
11.30.
11.45.
12.00.
"Aih Dr nak keluarkan pukul berapa ni." (Selalunya Dr keluarkan awal. Tak betul-betul sampai habis waktu muhadhoroh pun)
Kawan aku pulak kata "Anis pegi lah cakap kat Dr kita nak keluar."
Eh pulak dah. Tadi masa duk mengajak aku pegi kelas dia kata dia yang nak cakap dekat Dr.
Last-lastnya Dr keluarkan pukul 12.15.
Masa tu pecut habis balik sakan.
Dengan nak solat zohor nya lagi. Fuh.

Phone pulak asyik bergegar sebab notifikasi whatsapp tak berhenti masuk.
"Korang kat mana?"
"Cepaaaaatttt! Dr ML semua dah ada ni..."
Bukan main gelabah kitorang dibuatnya.
Sampai mabna muslim, sudah...... sesat pulak dalam bangunan yang tak besar mana tu.
10 minit cari tempat rehearsal. Akhirnya jumpa.
Ya Robbi rasa nak pengsan pun hade weh.

Masuk je qo'ah, Dr tanya, "leisy taakhorti?"
"Asifah Dr. Fi muhadhoroh."
Maka mulalah sesi pengentalan hati sebab ditegur dekat situ jugak depan kawan-kawan lain.
Dr kata Dr pernah pegi Kuala Lumpur, semua benda dekat key ell tu teratur. Semua perfect. Tapi kenapa student malaysia susah nak tepati masa."

Peh. Menusuk bakhang.

Bukan nak kata apa, kali pertama terlewat dah ditegur macamtu. Kalaulah kami student malaysia ni boleh tegur arab yang dah biasa sangat tak tepati masa tu macamtu jugak. Adoi.

Aku terima teguran tu dengan terbuka. Memang salah aku pun. Cumanya teguran Dr tu buat aku terfikir, orang arab ni kalau yang punctual tu dahsyat punya punctual. Yang tak punctual tu harammmm sekali pun nak punctual.

Moga teguran tu bantu diri jadi lebih baik.

Ibroh: Tepati masa.
"Waktu ibarat pedang, jika kamu tidak memotongnya maka dia akan memotongmu."

Penconteng mengundur diri.

No comments:

Post a Comment