Tuesday, February 17, 2015

Susah Bakhang.

Pernah tak dipuji?
Tipu tak pernah.
Sekali pun mesti pernah.
Apa respond kau pada pujian yang orang kasi?
A) Cakap thankyou.
B) Cakap "mana ada la aku biasa je kot~"
C) Puji dia balik.
D) Tukar topic perbualan.
E) Senyum kambing.
F) Takde respond (kau takde perasaan ke apa*)

Kalau aku, aku selalu fail part nak respond dekat orang yang duk puji.
Aku jadi menggelabah and baru nak fikir apa aku nak jawab.
Tapi selalunya aku end up just aminkan je pujian tu.
Kalau pujian tu agak-agak melambung sangat and aku rasa aku pulak kerdil sangat untuk dipuji sampai tahap tu, aku cakap "takde maknanya" je. Setel.
Memang Anis Zulaikha masyhurah jiddan dengan "takde maknanya" tu.

Tapi,
Itu respond luaran. Respond lafdzi ya'ni.
Yang tu kita boleh la control.
Nak cakap itu ke ini ke, jet-jet humble, acah-acah low profile and so on.
Kalau respond hati macam mana eh agak-agak?
Yang pasti, tak semudah macam nak control respond luaran.
Dan sungguh,
Aku jadi takut betul bila nak fikir respond hati aku bila ada orang puji.
Mulut kata "eh mana ada la~", tapi hati tengah berbunga.
Faham je kalau berbunga. Sape pun yang hati tak berbunga kalau dipuji.
Hati berbunga takpe kot.
Yang parahnya bila ada muncul virus-virus bahaya dalam hati lepas dah berbunga tu.
Virus bahaya mende?

Ro Ya Alif Hamzah. Jatuh kerusi.

Kadang-kadang kita tak sedar, sebenarnya virus tu muncul dah.
Makin dipuji makin dahsyat penularannya.
Fuh. Dahsyat tak dahsyat virus tu?

Aku selalu tanya diri sendiri, "macam mana nak make sure hati bersih daripada virus tu?"
Lalu aku teringat satu kuot seorang hamba Allah ni.
"Bila kita dicela, kita sure rasa down yang amat. Rasa sempit. Rasa susah. Maka masa tu tengoklah orang yang di bawah kita. Sentiasa ada orang yang jauh lebih susah and sempit daripada kita, tapi diorang lek je. Takde pun nak merintih salahkan takdir ke apa. Kita ni baru kena sikit dah rasa macam tak sanggup nak tempuh hidup dah."

Makanya aku apply kuot yang sama, cuma ubah ikut situasi.
"Bila kita dipuji, kita sure rasa berbunga yang amat. Rasa suka. Rasa haibat. Maka masa tu tengoklah orang yang di atas kita. Sentiasa ada orang yang jauh lebih haibat and baik daripada kita, tapi diorang lek je. Takde pun nak tunjuk-tunjuk yang diorang tu bagus sangat. Kita ni baru kena puji sikit dah rasa macam kita dah ada dekat puncak dunia."

Fuh.
Istighfar.
Astaghfirullah.
Astaghfirullah.
Astaghfirullah.

Moga kita jadi insan yang sentiasa bersyukur and sentiasa sedar semua nikmat ni pinjaman semata.
Semua milik Dia. Nak riak-riak pun semua Dia punya. Apa hak kita?

Allahumma thohhir qolbii!

*Post ini dedicated untuk diri aku sendiri yang selalu terlalai. Ditulis moga jadi peringatan untuk diri and yang sudi membaca.

Penconteng mengundur diri.
Doakan aku!

No comments:

Post a Comment